Tijdsveld 63 – NA DE VOLEINDING

1 0 1  0 1 0

Binnen (links): Het Vuur

Buiten (rechts): Het Water

Decimaal stelsel (partner): 42

Het Advies

Succes in het kleine. Veelbelovend is Stabiliteit.
In het begin is er geluk, maar aan het eind verwarring.

duiding

De overgang van de oude naar de nieuwe tijd is al voltrokken. In principe is alles al geregeld. Alleen in de details valt nog Succes te behalen. Daarbij komt het er echter op aan, dat wij steeds een correcte mentaliteit kunnen behouden. Alles gaat zijn gang, als kwam het vanzelf. Dat brengt ons maar al te vlug in de verleiding, ons minder in te spannen en de dingen op hun beloop te laten, zonder ons over de details zorgen te maken. Deze onverschilligheid is de wortel van alle destructie. Het onherroepelijke gevolg ervan is namelijk, dat er zich tekenen van verval beginnen te vertonen. Hier wordt de gangbare REGEL(-maat) van de geschiedenis gezien. Maar deze REGEL(-maat) hoeft geen onvermijdelijke wet te zijn. Wie de zin ervan ‘in-ziet’, zal in staat zijn, door nooit verslappende Stabiliteit en voorzichtigheid, haar consequenties proactief te vermijden.

Wijsheid van handelen: De Natuurwet

‘Het Water’ is boven ‘Het Vuur’:
het beeld van de toestand ‘Na de voleinding’.
Zo is de eenling op ongeluk voorzien,
en wapent  hij zich vooraf daartegen.

duiding

Als ‘Het Water’ in de ketel boven ‘Het Vuur’ hangt, staan beide elementen met elkaar in verbinding, en daardoor wordt kracht gegenereerd (ontstaat er stoom). De hierdoor ontstane spanning maant echter aan tot voorzichtigheid. Loopt ‘Het Water’ over, dan wordt ‘Het Vuur’ uitgeblust, en de energie gaat verloren. Is de hitte (‘Het Vuur’) te groot, dan verdampt ‘Het Water’: het gaat op in de lucht. De elementen die hier met elkaar in verbinding staan en aldus kracht opwekken, zijn op zichzelf vijandig aan elkaar. Alleen door de uiterste voorzichtigheid kunnen wij schade voorkomen. Zo zijn er ook in het leven situaties, dat alle krachten in evenwicht zijn en samenwerken, zodat alles volkomen in orde schijnt. Alleen de wijze eenling onderkent in dergelijke tijden de momenten, waarin gevaar dreigt, en weten het te bezweren door tijdig proactief (tegen-)maatregelen te nemen.

De Afzonderlijke Plaatsen
Een 1 op de eerste plaats betekent het remmen van de wielen:

Wij remmen onze wielen.
Wij komen met de staart in het water.
Dat is niet fout. (UM!)  

In tijden na een grote overgang is alles uit op vooruitgang en ontwikkeling, en dringt heftig voorwaarts. Maar dit vooruitstuwende is bij de aanvang niet goed en leidt regelrecht tot verliezen en een faillissement, doordat wij ons doel voorbijschieten. Een sterk karakter laat zich door de algemene verdwazing niet besmetten, maar weet tijdig te remmen. Op deze manier zullen wij weliswaar niet helemaal gevrijwaard blijven voor de noodlottige gevolgen van het algemene opdringen, maar het treft ons alleen van achteren evenals een vos, die al het water heeft overgestoken, en alleen nog maar met de staart in het water komt. Veel schade kan het ons hier niet berokkenen, omdat wij ons op de juiste wijze (in harmonie met de Tijdsgeest) hebben weten te gedragen.

(Resonantie bij synaps 1 – Veld 39, De Hindernis)

Een 0 op de tweede plaats betekent het gordijn verliezen:

Een vrouw verliest het gordijn van haar rijtuig.
Loop het niet na, op de zevende dag krijgen wij het terug. (MA!)   

Als een vrouw in het oude China in een rijtuig reed, had zij een gordijn dat haar aan de blikken van de nieuwsgierigen onttrok. Als dit gordijn beschadigd raakte, zou doorrijden tegen de normen hebben ingedruist. Toegepast op het openbare leven betekent dit, dat wij, als we graag iets zouden willen presteren, van invloedrijke kant niet het vertrouwen vinden, dat wij voor onze persoonlijke veiligheid nodig hebben. Net in tijden ‘Na de Voleinding’ komt het vaak voor, dat de leiders hoogmoedig worden en vernederend gedrag vertonen, en niet langer inspanningen doen om onbekende mensen met talent tegemoet te komen. Hieruit ontstaat dan de baantjesjagerij. Als iemand van bovenaf geen vertrouwen krijgt, zal hij middelen en wegen proberen te vinden om toch nog vooruit te komen en naam te maken. Een dergelijke onwaardige handelswijze wordt op deze tijdslaag absoluut afgeraden. ‘Zoek er niet naar’. Gooi jezelf niet weg aan de buitenwereld, maar wacht rustig af en werk zelfstandig aan je persoonlijke vorming. Andere tijden zijn op komst. Zijn de zes stappen van dit tijdsveld voorbij, dan nadert het nieuwe tijdperk. Wat bij een eenling behoort, dat kan die niet voor altijd verliezen. Het komt vanzelf tot ons terug. Wij dienen slechts te kunnen wachten.

(Resonantie bij synaps 2 – Veld 5, Het Wachten)

Een 1 op de derde plaats betekent het duivelsland aanvallen:

De hoge voorvader onderwerpt het duivelsland.
Na drie jaar overwint hij het.
Dwalende blinden mogen wij niet gebruiken. (NI!)     

De ‘hoge voorvader’ is een eretitel voor Wu Ding, een monarch uit de dynastie van de Tjou’s in het Oude China. Nadat hij met sterke hand de toestanden in het rijk in orde had gebracht, voerde hij langdurige koloniale oorlogen om de door de Hunnen bewoonde Noordelijke grensgebieden te onderwerpen, van waaruit voortdurend aanvallen dreigden. De situatie, die hier wordt getoond, is deze: na tijden van voleinding, als een nieuwe macht aan het bewind is gekomen, en in het binnenland alles naar wens verloopt, is het bijna onvermijdelijk, dat een periode van koloniale expansie volgt. In een dergelijke situatie moeten wij normaal gezien met langdurige schermutselingen rekening houden. Daarbij is een juiste politieke aanpak echter van het grootste belang. Wij mogen de moeizaam verworven gebieden niet beschouwen als een liefdadigheidsinstelling voor mensen, die zich in het vaderland op de een of andere manier onmogelijk hebben gemaakt, maar voor de koloniën nog net goed genoeg zijn. Daardoor maken wij elk Succes bij voorbaat onmogelijk. Dat geldt in het groot zowel als in het klein, want het zijn niet enkel maar eerzuchtige grote staten die aan koloniale politiek doen. Elke opkomende onderneming zal de neiging hebben om naar egologische expansie te streven, met alle gevaren van dien. Dat geldt ook voor elke eenling in actie bij het in-de-wereld zijn. Dan ligt dwalen en blindheid op de loer. De wijze humanist Erasmus waarschuwde ons hier al voor toen hij schreef: ’Uit de dwaasheid ontstaan staten, hierop stoelen keizerrijken, magistratuur, godsdienst, raadsbesluiten, gerechtelijke uitspraken, ja heel het menselijk leven is niets anders dan een spel van de zotheid. Zoals een paard niet zielig is omdat het de grammatica niet kent en geen taartjes eet, zo is ook de dwaze mens niet ongelukkig, want dwaasheid is nu eenmaal een van zijn natuurlijke eigenschappen.’

(Resonantie bij synaps 3 – Veld 3, De Aanvangsmoeilijkheid)

Een 0 op de vierde plaats betekent dat ook de mooiste kleren lompen worden:

Ook de mooiste kleren worden lompen.
Wees heel de dag voorzichtig. (PAD!) 

In tijden van culturele bloei doet zich nu en dan weleens een schokkende gebeurtenis voor, die de een of andere zwakke plek van de maatschappij aan het licht brengt, en dan in eerste instantie geweldig opzien baart. Aangezien de algemene situatie nu gunstig is, valt het niet zo moeilijk om de ontstane schade te herstellen en voor het grote publiek te verdoezelen. Daarna wordt alles weer vergeten en is alles weer zoals voorheen, en het lijkt alsof er louter vrede is. Voor een eenling die nadenkt, waarneemt en onderzoekt, zijn dergelijke voorvallen ernstige vingerwijzingen, waar hij de nodige aandacht aan schenkt. Alleen op die manier kunnen wij in de huidige situatie nadelige gevolgen vermijden. Wij kunnen in deze situatie best subtiel sensitief zijn voor elk kleinste verschijnsel dat een voorbode van verval zou kunnen zijn.

(Resonantie bij synaps 4 – Veld 49, De Omwenteling (het Ruien))

Een 1 op de vijfde plaats betekent een os slachten:

De buur in het Oosten, die een os slacht,
krijgt niet zoveel werkelijk geluk,
als de buur in het Westen met zijn klein offer. (ME!)    

De spirituele houding van een eenling wordt beïnvloed door de psychische stemming, die in tijden na de voleinding heerst. In plaats van de oude, eenvoudige rituelen treedt een steeds rijker ceremonieel en een steeds groter uiterlijk vertoon op de voorgrond bij de religieuze, juridische en maatschappelijke gebruiken. Helaas ontbreekt de innerlijke ernst bij deze ontplooiing van uiterlijke pracht en praal. Menselijke willekeur treedt in de plaats van traditionele trouw en ontvankelijkheid voor HetENE. Maar terwijl de mens als verschijnsel slechts ziet wat hij voor ogen heeft, wat hij zelf egologsich wenst, ziet HetENE in het hart. Daarom rust er op een imposant eenlingschap, waaraan de innerlijke warmte ontbreekt, niet zoveel zegen als op een eenvoudig ‘offer van het ‘ik’, dat met een oprechte intentie wordt gebracht (doordat de dynamiek van de symmetrie wordt ingezien).

(Resonantie bij synaps 5 – Veld 36, De Verduistering van het Licht)

Een 0 op de zesde plaats betekent het hoofd nat maken:

Wij komen met het hoofd in het water.
Gevaar. (HUN!) 

Hier, aan het slot van dit tijdsveld, wordt nogmaals een waarschuwing gegeven. Zijn wij de rivier eenmaal overgestoken, dan kunnen wij alleen nog maar met ons hoofd in het water komen als wij zo onvoorzichtig zijn opnieuw in het water te gaan. Zolang wij vooruitlopen en niet omkijken, zijn wij veilig. Er ligt iets verleidelijks in, te blijven staan en terug te blikken op het overwonnen gevaar, maar een dergelijke ijdele zelfreflectie brengt een eenling geen geluk. Wij raken daardoor in allerlei strikken en gedachtespinsels, en als wij niet besluiten tot een onmiddellijk verder lopen, vallen wij gemakkelijk.

(Resonantie bij synaps 6 – Veld 37, Het Gezin)

Betekenis: De Tijdsgeest van het moment

De overgang uit de verwarring naar de orde is in deze situatie voltooid, en nu staat ook elk detail op zijn plaats. De sterke lagen bevinden zich op een sterke, de zwakke lagen op een zwakke plaats. Dat is een zeer gunstig aspect in de tijd. Toch doet het ons nadenken. Net als een volkomen evenwicht is bereikt, kan elke beweging ertoe leiden, dat de situatie van de orde opnieuw omslaat in wanorde. De Tijdsgeest wijst ons op de verhoudingen van een hoogtepunt, die de uiterste voorzichtigheid noodzakelijk maken.

Algemeen: VOLGORDE VAN DE TIJDSVELDEN

Wie boven de verschijnselen staat, en alleen nog een getuige ervan is (uitzoomen), brengt ze ook tot voleindiging. Vandaar dat het volgende tijdsveld ‘Na de Voleinding’ is. ‘Na de voleinding’ betekent bevestigen, duurzaam maken, aan-één groeien, tot perfectie brengen, orde en consolidatie. Dit is het enige tijdsveld waarin alle zes lagen op hun correcte plaats staan. Dit tijdsveld is de overgang van tijdsveld 11, ‘De Vrede’ naar tijdsveld 12, ‘De Stilstand. Het is samengesteld uit de beide tripletten ‘Het Water’ en ‘Het Vuur’, terwijl dezelfde tripletten in omgekeerde richting de kerntripletten van het tijdsveld vormen. ‘Het Water’ heeft een beweging omlaag, ‘Het Vuur’ een neiging omhoog. Door de uiterlijke en de innerlijke organisatie van het tijdsveld wordt een evenwichtstoestand gecreëerd, die als zodanig echter wel labiel is. De perfecte orde uit zich ook in de mantra: UM MA NI PAD ME HUN, wat zoveel betekent als ‘ik eer het juweel van de wijsheid in de lotus’, of in de taal van het KB: Zie HetENE, als ‘wat-is’; zie ‘wat-is’, als HetENE; dat is dè wijsheid. Als de volledige orde zich hier, op dit moment toont, dan is dat ‘wat-is’, HetENE in zijn eeuwige bestaan, altijd volledig en perfect volmaakt. De dingen zijn wat ze zijn. Het is wat het is. HetENE is altijd in (de) Orde.