Tijdsveld 57 – HET ZACHTMOEDIGE (HET INDRINGENDE, DE WIND)

0 1 1  0 1 1

Binnen (links): De Wind

Buiten (rechts): De Wind

Decimaal stelsel (partner): 27

Het Advies

‘Het Zachtmoedige’. Succes door kleine verschijnselen.
Voordelig is het, een plaats te hebben,
waar wij naartoe kunnen gaan.
Veelbelovend is het, de grote man te zien.

duiding

‘Het Indringen’ zorgt voor geleidelijke en weinig opvallende werkingen. Er wordt niets geforceerd, de onafgebroken zachte druk moet het doen. Hiermee bereiken wij een minder opvallend effect dan als wij met overrompeling werken, maar het is duurzamer en vollediger. Om op deze manier te kunnen werken, dienen wij een vastomlijnd (levens)-doel voorop te stellen. Want wij kunnen alleen iets bereiken, als de beïnvloeding en de focus steeds in dezelfde richting werkt en zich herhaalt. Het kleine kan alleen dan iets bereiken, als het zich overgeeft aan de leiding van een bekwame eenling, die de competentie bezit voor het organiseren van de (wereld-)orde.

Wijsheid van handelen: De Natuurwet

Winden die elkaar opvolgen:
het beeld van het zachtmoedig-indringende.
Zo verspreid de eenling zijn inzichten,
en brengt zijn zaken tot stand.

duiding

Het indringende van de wind steunt op zijn aanhouden. Op die manier worden wij machtig en sterk. Wij gebruiken ‘de tijd als middel’ om te werken. Zo moet ook de gedachte van de heerser in de mainstream binnendringen. Ook daarvoor is een aanhoudende inwerking en herhaling van de informatie, de inzichten en de wetgeving nodig. Alleen dan, als de regelgeving ingang heeft gevonden, kunnen wij ons gedrag daarop afstemmen. Onvoorbereid ingrijpen schrikt de mensen alleen maar af, en zorgt overal voor verzet en weerstand.

De Afzonderlijke Plaatsen
Een 0 op de eerste plaats betekent de militair:

Bij het verdergaan en het zich terugtrekken,
is het Voordelig om zo Stabiel als een krijger te zijn.  

Zachtmoedigheid leidt vaak tot besluiteloosheid. Wij voelen ons hier niet krachtig genoeg om vastberaden vooruit te gaan. Duizend bedenkingen komen op. Wij hebben er echter ook geen zin in om ons terug te trekken. Wij kunnen hier maar niet tot een besluit komen… In een dergelijke situatie is militaire doortastendheid het juiste: die doet zonder aarzelen eenvoudigweg wat de correcte orde van de Tijdsgeest vereist. Resolute discipline is nu veel beter dan twijfelende verwarring.

(Resonantie bij synaps 1 – Veld 9, De Temmende Kracht van het Kleine)

Een 1 op de tweede plaats betekent de magiër:

Indringen onder het bed.
Wij gebruiken priesters en magiërs in grote hoeveelheid.
Geluk! Niet fout. 

Soms hebben wij te maken met verborgen vijanden, ontastbare invloeden, die zich in de donkere hoeken van het leven (en in de psyche) verstoppen en van daaruit de mensen suggestief beïnvloeden. In een dergelijke situatie is het nodig deze dingen tot in de geheimste schuilhoeken na de gaan, om te onderzoeken, waar te nemen en vast te stellen wat voor invloeden het zijn: dat is de opdracht van mensen met veel psychologisch en spiritueel inzicht; en ook om ze weg te ruimen: dat is de opdracht van dokters, psychologen, psychotherapeuten en coaches. Net het anonieme (en het onzichtbare, niet bewuste) van dergelijke kwade manipulatie, trauma, littekens, projecties en dogma, vraagt om een buitengewone, nooit verslappende energie, en wij zien dan ook dat al onze inspanningen hierbij de moeite waard zijn, en uiteindelijk beloond worden. Want op het moment dat dergelijke ondergrondse toxische invloeden aan het licht gebracht worden, bewust gemaakt worden, hebben zij hun macht over ons, en over de andere mensen in onze naaste omgeving, onmiddellijk verloren.

(Resonantie bij synaps 2 – Veld 53, De Ontwikkeling (Geleidelijke Vooruitgang))

Een 1 op de derde plaats betekent de filosoof:

Herhaald indringen. Schaamte. 

Het borende nadenken mag niet te ver worden doorgedreven; anders belemmert het de kracht tot het nemen van een resoluut besluit. Als wij de situatie of het thema van alle kanten grondig hebben onderzocht en bekeken, dan kunnen wij tot een besluit komen en de knoop doorhakken, en dan handelen in die richting. Net door al dat denken komen wij steeds weer tot twijfel en daarna schamen wij ons daarvoor, omdat wij niet in staat blijken te zijn om actie te ondernemen of de situatie concreet aan te pakken. Dit ‘ontworteld’ denken is een gevolg van de afwezigheid van de herinnering aan HetENE. Door onze eenzijdige en uitsluitende cultus van de ratio zijn wij van het spirituele losgeraakt. Onze eigenlijke religie is een monotheïsme van het denken, een scheidende vorm van denkenbezetenheid, met een fanatieke ontkenning van het bestaan van een autonome eenheidskracht. In deze situatie ontstaat een fatale vergissing, omdat wij denken nondualistische feiten intellectueel te kunnen oplossen of te bekritiseren. De druppel oceaanwater kan, ondanks dat het dezelfde samenstelling heeft als de oceaan, de werkelijke oceaan niet begrijpen of bevatten, net zoals het individuele brein HetENE niet kan rationaliseren. De dingen (de verschijnselen) in het leven ‘zijn’ én ‘zijn-niet’; dat is het hele mysterie, dat nooit intellectueel te begrijpen zal zijn.

(Resonantie bij synaps 3 – Veld 59, De Oplossing)

Een 0 op de vierde plaats betekent de wetenschapper:

Spijt verdwijnt.
Op de jacht vangen wij drie soorten wild. 

Als wij, door de verantwoordelijke positie die wij in HetENE innemen, en de vele ervaringen die wij hebben doorgemaakt, zover komen, dat wij onze aangeboren bescheidenheid aan een energiek optreden kunnen koppelen, dan kunnen wij, wat deze situatie hier betreft, zeker zijn van een goed resultaat. De drie soorten van dieren dienden in de Oudheid enerzijds voor de offers aan de goden, anderzijds voor het onthaal van de gasten, en tenslotte voor het dagelijks gebruik. Als men voor alle drie de doelstellingen iets buitmaakte, was het resultaat van de jacht buitengewoon goed. Ook hier krijgen wij nu zelf inzichten over drie levensgebieden; over wat zowel het geheel, de anderen uit onze omgeving, als over onszelf aangaat.

(Resonantie bij synaps 4 – Veld 44, Het Tegemoetkomen)

Een 1 op de vijfde plaats betekent de hervormer:

Stabiliteit zorgt voor geluk. Spijt verdwijnt.
Niets, dat niet Veelbelovend zou zijn.
Geen begin, maar een einde.
Voor de verandering drie dagen,
na de verandering drie dagen.
Geluk! 

Terwijl bij het ‘Werk aan het Bedorvene’ (tijdsveld nr. 18) een heel nieuw uitgangspunt moet worden gevonden, gaat het hier slechts om hervormingen. Het begin was niet goed, maar nu is het ogenblik gekomen, dat een nieuwe richting kan worden ingeslagen. Wij moeten veranderen en verbeteren. Dat kunnen wij doen op een doelgerichte manier, dat wil zeggen in de juiste en overtuigde mentaliteit; dan zal het ons lukken, en de spijt verdwijnt. Wij dienen er alleen aan te denken, dat dergelijke veranderingen zorgvuldig moeten worden voorbereid. Voordat wij een verandering invoeren, kunnen wij eerst alles goed overleggen, en nadat de verandering is ingetreden, kunnen wij nog een tijdlang zorgvuldig opvolgen en nagaan, hoe de verbeteringen er in de werkelijkheid uitzien. Op een dergelijke manier zorgvuldig te werk gaan, zorgt zeker voor geluk. Het gaat hier dus over het resoluut opzijzetten van datgene wat zich uit een verkeerd begin heeft ontwikkeld.

(Resonantie bij synaps 5 – Veld 18, Werk aan het Bedorvene)

Een 1 op de zesde plaats betekent de psychiater:

Indringen onder het bed.
Wij verliezen ons bezit en onze bijl.
Stabiliteit zorgt hier net voor ongeluk. 

Het indringen gebeurt hier grondig genoeg. Wij speuren tot in de geheimste schuilhoeken naar de schadelijke invloeden die tot deze situatie hebben geleid. Maar wij hebben geen energie meer, om ze definitief te bestrijden. Onze slaap en rust wordt erdoor gestoord. In een dergelijke situatie kan elke poging om in de persoonlijke regionen van de duisternis binnen te dringen, niet anders dan voor ongeluk zorgen. Wij hebben nood aan een periode van rust, van opladen en zichzelf weer voeden.

(Resonantie bij synaps 6 – Veld 48, De Waterput)

Betekenis: De Tijdsgeest van het moment

‘Het Zachtmoedige’ toont ons de werkzaamheid van het karakter. Door ‘Het Zachtmoedige’ zijn wij in staat de dingen tegen elkaar af te wegen en verborgen te blijven. Door ‘Het Zachtmoedige’ zijn wij in staat rekening te houden met de bijzondere omstandigheden van de context. Het zachtmoedig indringen geeft ons karakter de mogelijkheid, de buitenwereld te beïnvloeden en naar onze hand te zetten. Want op deze manier kunnen wij de verschijnselen begrijpen zoals zij innerlijk en achterliggend in elkaar steken, zonder dat wij zelf op de voorgrond treden. Hierin ligt de macht van de invloed. In deze Tijdsgeest kunnen wij de door de tijd vereiste uitzonderingen maken, zonder dat wij inconsequent zijn. Wij bevinden ons ergens tussen een fase van lente en zomer, en het tijdsveld toont ons hoe de verschijnselen in-een-vloeien als schijn-gestalten, en zien wij de geboorte en de opleving ervan. ‘Het Zachtmoedige’ is een dubbel teken, dat uit tweemaal het triplet ‘De Wind’ is samengesteld. Het is de oudste dochter, heeft als beeld de wind, of het houdt als eigenschap de zachtmoedigheid in, die nochtans binnen kan dringen, zoals de wind, of als het hout met zijn wortels. Het donkere, dat op zichzelf star en onbeweeglijk is, wordt opgelost door het indringende lichte principe, waaraan het zich met zachtmoedigheid onderwerpt. In de natuur is het de wind, die de opeengepakte wolken uiteen drijft en een vrolijke, open en heldere hemel realiseert. In het mensenleven is het de doordringende helderheid van oordeel, het onderscheidingsvermogen van de rede, die alle sombere afgescheiden gedachten op de vlucht drijft. En in het leven van de gemeenschap is het de machtige invloed van een belangrijke eenling, die alle lichtschuwe intriges blootlegt en onschadelijk maakt. In een meer filosofische zin en betekenis heeft de eenling hier zijn doel en bestemming bereikt, en is de sfeer van het Grote Heldere Licht voor hem zichtbaar en herkenbaar geworden.

Algemeen: VOLGORDE VAN DE TIJDSVELDEN

‘De Zwerver’ heeft niets meer, dat hem nog opneemt; daarom is het volgende tijdsveld: ‘Het Zachtmoedige’, ‘Het Indringende’. ‘Het Zachtmoedige’ betekent binnengaan. Bedoeld is hier dat de zwervende eenling in zijn verlatenheid geen plaats heeft, waar hij kan blijven, en dat daarom uiteindelijk ‘De Wind’ of de thuiskomst volgt. ‘Het Zachtmoedige’ betekent ook het wegduiken, het verdwijnen.