Tijdsveld 53 – DE ONTWIKKELING (GELEIDELIJKE VOORUITGANG)

0 0 1  0 1 1

Binnen (links): De Berg

Buiten (rechts): De Wind

Decimaal stelsel (partner): 11

Het Advies

De Ontwikkeling. Iemand wordt uitgehuwelijkt. Geluk!
Veelbelovend is Stabiliteit.

duiding

Aarzelend is de ontwikkeling die ertoe leidt dat iemand bereid is om te huwen. Er moet dan aan verschillende fasen en formaliteiten worden voldaan, voor een huwelijk tot stand kan komen. Dit principe van geleidelijke ontwikkeling kan ook op andere verhoudingen worden toegepast, vooral als het gaat over relaties waar een samenwerking meespeelt, of als bijvoorbeeld iemand bij een sollicitatie wordt aangenomen. Ook dan kunnen er procedures worden gevolgd en een correcte afhandeling worden afgewacht. Impulsief handelen zou dan misplaatst zijn. Ook zo is het uiteindelijk als wij invloed op anderen willen hebben. Ook dan is de correcte weg tot ontwikkeling die van verfijning van de eigen persoonlijkheid en het eigen karakter. Het effect van opruiende taal en dwingende invloed is nooit van lange duur. Ook innerlijk moet de ontwikkeling langs diezelfde weg gaan, als wij blijvende resultaten willen bereiken. Het zachtmoedige (triplet ‘De Wind’), zich aanpassende, maar tegelijk indringende is het uiteindelijke resultaat, dat uit innerlijke rust (triplet ‘De Berg’) moet voortkomen. Juist het geleidelijke van de ontwikkeling maakt het noodzakelijk dat er bestendigheid is. Want alleen Stabiliteit zorgt er nu voor dat de langzame vooruitgang niet verslapt of verzandt. De nadruk kan hier ook gelegd worden op het verband dat er is tussen een persoonlijke ethische ambitie èn de kracht die nodig is voor het ordenen van een onderneming of een staat. Ook wordt aan de hand van de beide tripletten getoond dat de onuitputtelijke bron van een vooruitgang te vinden is in innerlijke rust (triplet ‘De Berg’), verbonden met een flexibele aanpassing (triplet ‘De Wind’) aan de omstandigheden.

Wijsheid van handelen: De Natuurwet

Naast en op ‘De Berg’ is ‘Het Hout’ van een boom:
het beeld van ‘De Ontwikkeling’.
Zo verblijft de eenling zelf in een houding van eervolle goedheid,
om op die manier het waarden- en normenbesef te verbeteren.

duiding

Een boom op een berg wordt langzaam en ongemerkt groter. Hij groeit in de hoogte en in de breedte, geeft schaduw en beïnvloedt zijn omgeving door zijn innerlijke aard. Zo is hij een voorbeeld van een actieve kracht, die gelijkaardig ook een eenling in staat stelt, door het stelselmatig aankweken van eigen waarden en normen, en door zelf waar te nemen, door een Licht voor zichzelf te zijn, zo de wereld in zijn omgeving te verbeteren. Een boom op een berg is al van ver zichtbaar en zijn ontwikkeling is van invloed op het landschapsbeeld van de hele streek. Hij schiet dus niet omhoog, zoals moerasplanten; zijn groei gaat geleidelijk. Ook de invloed die wij op mensen willen hebben, kan slechts geleidelijk gebeuren. Te plotselinge inmenging of opwekking heeft zelden duurzame gevolgen. Een vooruitgang moet hier heel geleidelijk gaan. En om deze vooruitgang in de publieke opinie en in de gewoontes van het volk te bereiken, is het noodzakelijk dat de eigen persoonlijkheid invloed en overwicht krijgt. Dit gebeurt door zorgvuldig, constant en consequent verder te werken aan de eigen ethische en psychologsiche ontwikkeling. De boom op de berg is evenals ‘de boom op de aarde’ (het tijdsveld nr. 20, ‘Het Schouwen’ (‘De Aanblik’)) een werkzaam voorbeeld. Daarbij is het stilstaan van de berg een metafoor voor het ‘verblijven in eervolle goedheid’ en het indringende van het hout (resp. het triplet ‘De Wind’) het beeld van de goede invloed, die van het goede voorbeeld uitgaat.

De Afzonderlijke Plaatsen
Een 0 op de eerste plaats betekent naar de oever:

De wilde gans nadert geleidelijk de oever.
De jonge zoon is in gevaar.
Er wordt wat gepraat. Niet fout. 

De plaatsen van dit tijdsveld zijn elk voor zich een symbolische weergave van de trek van de wilde gans. De wilde gans is een metafoor voor de echtelijke trouw, voor loyaliteit en betrouwbaarheid. Er wordt van de gans gezegd dat die, na de dood van de partner, niet meer met anderen paart. De eerste plaats toont ons de eerste rustplaats, vertrekkend vanop het water naar de hoogte toe. De oever is hier bereikt. De situatie is die van een eenzaam jong iemand die pas is begonnen om zich een weg te banen in het leven, of in een specifieke concrete situatie. Omdat niemand die persoon nadert, zijn de eerste stappen langzaam en aarzelend, want de gevaren zijn door onwetendheid overal aanwezig. Natuurlijk is er veel kritiek op die persoon, en wordt er veel geroddeld. Maar net de remmende moeilijkheden zorgen ervoor dat wij hier niet te hard van stapel lopen, en daardoor lukt de vooruitgang toch.

(Resonantie bij synaps 1 – Veld 37, Het Gezin)

Een 0 op de tweede plaats betekent naar de rots:

De wilde gans nadert geleidelijk de rots.
Eten en drinken in vrede en eendracht. Geluk! 

De rots is een veilige plaats, niet ver van de oever. De ontwikkeling is een stap verder gekomen. Wij hebben onze aanvankelijke onzekerheid overwonnen en een vaste positie gevonden, waardoor wij ruimschoots in onze behoeften kunnen voorzien. Dit eerste succes, dat de mogelijkheid opent tot actief ondernemen, geeft een zekere opgewektheid aan de sfeer. Wij gaan in deze situatie dus rustig de toekomst tegemoet. Van de wilde gans wordt gezegd dat zij haar kameraden bij zich roept, als zij voedsel vindt; dat is het beeld van vrede en eendracht in een tijd van geluk. Wij willen ons geluk niet voor ons alleen houden, maar we zijn bereid om het met anderen te delen.

(Resonantie bij synaps 2 – Veld 57, Het Zachtmoedige (Het Indringende, De Wind))

Een 1 op de derde plaats betekent naar de hoogvlakte:

De wilde gans nadert geleidelijk de hoogvlakte.
De ene partner trekt uit en keert niet terug.
De andere partner heeft iets om te baren, maar zet het niet in de wereld.
Ongeluk!
Voordelig is het wel om rovers af te weren. 

Een droge hoogvlakte is niets voor de wilde gans. Als zij daarheen trekt, is zij verdwaald of te ver gegaan. Dat is in strijd met de wet van de tijd van de ontwikkeling. Zo is het ook in een mensenleven. Als wij de dingen geen tijd gunnen om zich rustig te ontwikkelen, maar ons zelf op eigen initiatief abrupt in de strijd storten, brengt dat ongeluk met zich mee. Ons eigen leven brengen wij hiermee in gevaar, en ons gezin richten wij op die manier ten gronde. Dit is echter absoluut niet nodig, want het is enkel maar het logische gevolg van het feit dat wij de natuurlijke wetmatigheid van de tijd overtreden. Als wij niet voorbarig de strijd zouden opzoeken, maar een zekere afstand bewaren en ons beperken tot het krachtig handhaven van onze plaats en positie, en oneerlijke aanvallen afweren, dan gaat alles goed.

(Resonantie bij synaps 3 – Veld 20, De Beschouwing (De Aanblik))

Een 0 op de vierde plaats betekent naar de boom:

De wilde gans nadert geleidelijk de boom.
Misschien vindt zij een platte tak. Niet fout.

Een boom is geen geschikte plaats voor een wilde gans. Zwemvliezen zijn er niet voor gemaakt om een tak te omklemmen. Maar als zij slim en voorzichtig is, vindt zij misschien een platte tak, waarop zij kan staan. Ook wij komen in onze groei en ontwikkeling in het leven vaak in situaties, die ons niet liggen, en waarin wij ons niet zonder gevaar kunnen handhaven. Dan is het van groot belang dat wij verstandig en flexibel te werk gaan, zodat wij ook midden in het gevaar, toch nog een plaatsje vinden waarop wij veilig kunnen leven.

(Resonantie bij synaps 4 – Veld 33, De Terugtocht)

Een 1 op de vijfde plaats betekent naar de heuveltop:

De wilde gans nadert geleidelijk de top.
Een van de partners zet drie jaar lang niets in de wereld.
Ten slotte kan niets die nog tegenhouden. Geluk.
Wij krijgen dus onze zin. 

De top is een hoge plaats. Op een hoge plaats raken mensen gemakkelijk vereenzaamd. Wij worden dan miskend door mensen op wie wij zijn aangewezen; de ene partner door de andere; de medewerker door de leidinggevende, de burger door het bestuur. De oorzaak hiervan ligt bij valse mensen, die zich tussen beide partijen hebben gedrongen. Het gevolg is, dat de relaties steriel blijven, en dat er niets tot stand wordt gebracht. Maar het ligt in de lijn van de tijd van de ontwikkeling dat zulke misverstanden worden opgelost en een vereniging of oplossing tot slot toch nog tot stand komt.

(Resonantie bij synaps 5 – Veld 52, Het Stilhouden)

Een 1 op de zesde plaats betekent naar de wolken:

De wilde gans nadert geleidelijk de hoge wolken.
Haar veren kunnen voor de heilige dans worden gebruikt.
Geluk! Niets kan ons nog in de war brengen.

Hier is het leven, of een situatie, afgesloten. Het werk ligt voltooid voor ons. Hoog verheft zich zijn baan aan de hemel, zoals de vlucht van een groep wilde ganzen, die de aarde ver beneden zich hebben gelaten. Daar vliegen ze dan, in een volgehouden formatie van hun vlucht, figuren met strenge lijnen vormend. En als hun veren dan naar beneden vallen, kunnen die gebruikt worden als tooi bij de heilige tempeldans-pantomines. Zo is ook het leven van een eenling, die de volmaakte psychologische ontwikkeling van Zelf-verwerkelijking en Zelf-realisatie heeft bereikt: een helder Licht voor de mensen op aarde, die hier een voorbeeld zien naar wie zij zich kunnen richten. Zo iemand laat zich niet meer in met wereldse ingezoomde aangelegenheden, die slechts verwarring stichten. Ook de uiterste plaats in het tijdveld 20, ‘Het Schouwen’, staat als zodanig buiten de wereldse gebeurtenissen, en neemt er nog slechts als toeschouwer (door uitzoomen) aan deel. Hier zien wij een ziener, een getuige, een kijker die kijkt naar wat er gebeurt, zonder er zelf nog bij betrokken te zijn.

(Resonantie bij synaps 6 – Veld 39, De Hindernis)

Betekenis: De Tijdsgeest van het moment

Het tijdsveld bestaat uit het triplet ‘De Wind’ (‘Het Hout’, de penetratie) rechts, dat wil zeggen ‘buiten’, en ‘De Berg’ (het stilhouden) links, dat wil zeggen ‘binnen’. Een boom op een berg ontwikkelt zich stil, langzaam en gestadig, en staat diep geworteld in de grond. Vandaar de gedachte aan een ontwikkeling die stap voor stap langzaam verder gaat. Ook de eigenschappen van de tripletten wijzen daarop: van binnen rust (triplet ‘De Berg’), die tegen onbezonnen daden beschermt, van buiten penetratie (triplet ‘het Hout’), die de ontwikkeling en de voortuitgang mogelijk maakt. Net als tijdsveld 35, ‘De Vooruitgang’ en tijdsveld 46, ‘Het Omhoogdringen’ wijst dit tijdsveld op een beweging die vooruitgaat, die zich verder ontwikkelt. Maar terwijl ‘De Vooruitgang’ is als de opgaande zon, die zijn licht over de aarde verspreidt, en ‘Het Omhoogdringen’ een boom toont, die door de aarde heen ophoogdringt, wordt hier een langzame groei bedoeld, als van een boom die wortelt op de rotsen van een berg. Anderzijds is het ook een tijdsveld die het over de verhouding heeft tussen twee partners, en dus het meest verwant is aan het tijdsveld 31, ‘De Inwerking’. Daarin is er sprake van snelheid en algemene aantrekking, en die komt voort uit de natuurlijke spontane affectie tussen twee aspecten of personen in de situatie. Hier echter wordt er meer de nadruk gelegd op procedures, regels en afspraken, die een remmende werking hebben, maar voor een langere periode gelden. Als vergelijking wordt hier verwezen naar het langzame proces bij het tot stand komen van een duurzaam huwelijk.

Algemeen: VOLGORDE VAN DE TIJDSVELDEN

De dingen kunnen niet altijd blijven staan, daarom is het volgende tijdsveld: ‘De Ontwikkeling’. ‘De Ontwikkeling’ betekent vooruitgaan, verdergaan, een langzame ontwikkeling.