‘De Spijspot’. Groots geluk. Succes.
Boven ‘Het Hout’ (‘De Wind’) is ‘Het Vuur’: het beeld van ‘De Spijspot’.
Zo verankert de eenling zijn levenslot,
door zijn positie in HetENE correct te maken.
Dit tijdsveld is de omkering van het vorige; ook wat de betekenis betreft toont het ons een omschakeling. Terwijl wij zien dat ‘De Omwenteling’ zich bezig houdt met de revolutie als zodanig in haar negatieve betekenis, toont ‘De Spijspot’ ons de juiste manier om het maatschappelijke leven te vernieuwen. De beide tripletten van dit tijdsveld versterken elkaar. De zes lagen vormen in hun geheel, rechtopstaand in plaats van liggend, het beeld van een spijspot: onderaan dan de poten, vervolgens de buik (de drie 1-lagen), dan de oren (handvaten) en bovenaan de ringen om hem op te heffen. Dit beeld van een spijspot roept tegelijkertijd de gedachte op aan voeding en koken. Ook ‘De Waterput’ (tijdsveld nr. 48) heeft de nevenbetekenis van voedseluitdeling, maar dan meer in het bijzonder voor het gewone volk. ‘De Spijspot’ als ritueel vat, als gebruiksvoorwerp van een verfijnde cultuur, wijst meer op de verzorging en de voeding van bekwame eenlingen, wat uiteindelijk ten goede komt aan de hele wereld. De tijdsvelden ‘De Spijspot’ en ‘De Waterput’ zijn de enige tijdsvelden die worden weergegeven door een concreet, door de mens gemaakt voorwerp. Maar beiden hebben uiteraard ook een abstracte betekenis.
Niets vervormt de verschijnselen zo ingrijpend als ‘De Spijspot’. Daarom is het volgende tijdsveld: ‘De Spijspot’. De gedachte die aan dit tijdsveld aan de basis ligt, is het voeden van waardige mensen, van eenlingen. De veranderingen die door ‘De Spijspot’ tot stand komen, zijn enerzijds de wijzigingen die het voedsel door het koken ondergaat, anderzijds in metaforische zin de revolutionaire werking, die er uitgaat van de samenwerking tussen een leider (de vijfde plaats) en een wijsheer (de zesde plaats). ‘De Spijspot’ betekent het opnemen van het nieuwe.