Vermindering moet oprecht zijn en eerlijk verlopen.
Dan is er groots geluk, zonder fouten.
Wij kunnen dit zo blijven doen.
Veelbelovend is het, iets te ondernemen.
Hoe voeren wij dit uit?
Door twee kleine schoteltjes te gebruiken bij het offeren.
Links van ‘De Berg’ is ‘Het Meer’: de tijd van ‘De Vermindering’.
Zo beheerst de eenling, door waar te nemen, zijn kwaadheid en woede,
en beperkt hij zo ook zijn driften en instincten.
In dit tijdsveld is te zien hoe een vermindering van het linkse triplet ten goede komt aan het rechtse, want de derde plaats, een oorspronkelijk sterke laag, is naar buiten gegaan om in ruil op de harmonische zesde plaats te gaan staan. Het binnenste (onderste) wordt zo ten voordele van het buitenste (bovenste) verzwakt. In feite betekent dit een vermindering van het geheel van de tijd en de situatie, zoals dat ook gebeurt als we het fundament van een gebouw verzwakken om de bovenste muren te versterken, dan verliest het geheel aan stevigheid. Zo ook is een verlaging van de welvaart en het welzijn van het volk, om de macht van de regering en zijn leiders te vergroten, in principe een achteruitgang. In dit tijdsveld valt te onderzoeken hoe er een welvaartsverschuiving kan plaatsvinden zonder dat de burgers eronder lijden of erdoor uitgeput geraken. Als de vermindering haar doel heeft bereikt, volgt er ongetwijfeld weer een bloeitijd. Daarom is de vermindering in feite de aanvang van een bloeiperiode, net zoals de vermeerdering -door overvloed- het begin is van een ondergang. De tijdgeest staat in het teken van de cultivering van ons karakter, want eerst wordt er verwezen naar de moeilijkheden, dan naar het eenvoudige en gemakkelijke dat eruit zal volgen. Bij verminderen en vermeerderen, in vol-zijn en leeg-zijn, moeten we vooral meegaan met de tijd, en ons erop afstemmen.
Door bevrijding en ontspanning gaat er altijd iets verloren. Daarom is het volgende Veld: ‘De Vermindering’.