Tijdsveld 23 – DE VERSPLINTERING

0 0 0  0 0 1

Binnen (links): De Aarde

Buiten (rechts): De Berg

Decimaal stelsel (partner): 1

Het Advies

‘De Versplintering’.
Het is niet Voordelig, waar dan ook naartoe te gaan.

duiding

Het is nu een periode waarin het blinde volk zich op de voorgrond dringt en zich klaarmaakt, de laatste sterke en edele eenlingen te verjagen. Onder dergelijke omstandigheden, die een gevolg zijn van de tijdsgeest, is het voor de eenling niet zinvol om iets te ondernemen. Uit de waar te nemen beelden (signalen, ingevingen) en hun kenmerken kunnen wij afleiden, hoe wij ons in dergelijke negatieve situaties het beste kunnen gedragen. Het binnenste triplet is ‘De Aarde’, die van nature meegaand en vol overgave is. Het buitenste triplet toont ons ‘De Berg’, waar de eigenschap van stilte toe behoort. Dit betekent dus dat wij de raad krijgen om ons in de negatieve tijd te schikken en stil te zijn. Hier is geen sprake van mensenwerk, maar van kosmische tijdsomstandigheden, die overeenkomstig de natuurkundige wet van de symmetrie ook een instant wisseling van toename en afname, van volheid en leegte laten zien. Tegen deze natuurkundige tijdsomstandigheden kunnen wij niet op. Vandaar dat het geen lafheid is, maar een wijs inzicht, als wij kunnen berusten en vermijden om ook maar iets te doen, ook al is iets ‘niet-doen’ ook een vorm van ‘doen’. Dit herinnert ons aan de woorden van de Chinese wijsheer Zhuangzi: ‘Als iemand in een boot een rivier oversteekt en een lege boot botst tegen hem op, dan wordt hij niet boos, ook al is hij misschien een humeurig persoon. Maar als er iemand in die boot zit, dan gaat onze veerman schreeuwen en verwijten gooien. Eerst werd hij niet kwaad, en nu wel: dat komt alleen omdat eerst de boot leeg was, en nu vol! Iemand die zichzelf kan leegmaken en zo in de wereld rondzwerft, wie zou die ooit kunnen deren?’

Wijsheid van handelen: De Natuurwet

‘De Berg’ rust op ‘De Aarde’: het beeld van ‘De Verplintering’.
Zo kunnen de hogere eenlingen,
alleen door rijke gaven aan de lagere blinden en dwalenden,
hun positie verzekeren.  

duiding

‘De Berg’ rust op ‘De Aarde’. Als hij steil en smal is en geen brede basis heeft, moet hij wel omvallen. Alleen als wij ons in waardigheid ruim, breed en groot uit de aarde (de massa) verheffen -niet trots, arrogant en steil- is onze positie verzekerd. Want zo rusten ook de heersers van weleer op de brede grondslag van het volk. Ook voor hen kwam het erop neer, dat zij vrijgevig, mild en grootmoedig waren, zoals de aarde, die alles draagt; dan konden zij hun positie zo hecht maken als een berg in zijn rust. Het gaat hier dus om de verhoudingen van de dikte van de onderlaag, het draagvlak. Door rijke gaven, zoals dit in de aard van het triplet ‘De Aarde’ ligt, wordt de veilige rust bereikt, zoals die in de aard van ‘De Berg’ ligt.

De Afzonderlijke Plaatsen
Een 0 op de eerste plaats betekent geen poot om op te staan:

Het bed wordt versplinterd bij de poot.
Wie Stabiliteit toont, wordt vernietigd. Ongeluk.   

Blinde mensen komen naderbij en beginnen in het geheim van onderen af met hun destructief gewroet, om op die manier de plaats, waarop de edele eenling rust, te ondergraven. De aanhangers van de moreel hoogstaande persoon, die toch trouw blijven, worden door intriges, laster en roddel op alle mogelijke manieren vernietigd. De toestand is onheilspellend. Maar wij kunnen nu -als eenling- niets anders doen dan geduldig wachten.

(Resonantie bij synaps 1 – Veld 27, De Voeding)

En 0 op de tweede plaats betekent dat het kantje boordje is:

Het bed wordt versplinterd aan de rand.
Wie Stabiliteit toont, wordt vernietigd. Ongeluk.   

De macht van de dwalenden groeit. Het gevaar nadert op die manier onze eigen persoon. Er zijn al duidelijke aanwijzingen daarvoor. De rust en de slaap worden verstoord. Terwijl wij ons in een dergelijke gevaarlijke positie bevinden, krijgen wij noch van boven, noch van beneden hulp of sympathie. In deze (existentiële) isolatie is uiterste voorzichtigheid geboden. Wij moeten ons afstemmen op de Tijdsgeest en op tijd de wijk nemen en vluchten. Als wij onbuigzaam en hardnekkig voet bij stuk houden, zou dat tot onze ondergang leiden.

(Resonantie bij synaps 2 – Veld 4, De Jeugddwaasheid)

Een 0 op de derde plaats betekent het bijna breken:

Hij versplintert zich met hen, en rukt zich los. Niet fout.

Wij bevinden ons in een slechte omgeving, die toxisch op ons inwerkt. Door uiterlijke banden zijn wij aan hen gebonden. Maar wij hebben innerlijk een verbintenis en een gemeenschappelijkheid van waarden, met een andere eenling , zodat wij de kracht in onszelf voelen om ons vrij te maken van de mentaliteit in onze omgeving. Wij komen dan misschien wel in conflict met hen, maar dat is niet fout.

(Resonantie bij synaps 3 – Veld 52 , Het Stilhouden (De Berg))

Een 0 op de vierde plaats betekent het zich verbergen:

 Het bed wordt versplinterd tot op de huid. Ongeluk.

Hier bereikt het ongeluk ons eigen lijf, en niet meer enkel de rustplaats. Verdere waarschuwing of commentaar wordt er hier niet meer gegeven. Het ongeluk heeft zijn hoogtepunt bereikt, en treft ons. Het kon helaas niet meer worden afgewend.

(Resonantie bij synaps 4 – Veld 35, De Vooruitgang)

Een 0 op de vijfde plaats betekent de omslag:

Een school vissen. Door de paleisdames komt instemming.
Alles is Veelbelovend.  

Hier, in de onmiddellijke nabijheid van het buitenste en sterke principe, ondergaat de natuur van het donkere een verandering. Het spant niet langer samen tegen het sterke Licht, maar onderwerpt zich aan zijn leiding. De buitenste van de zwakke lagen kan zelfs alle andere naar de sterke laag aan de top leiden, zoals een vorstin haar dienaressen ‘als een school vissen’ naar een vorst brengt en op die manier zijn instemming verkrijgt. Door zich op die manier vrijwillig in dienst van een eenling te stellen, vinden de dwalenden hun geluk, en ook het hogerstaande komt op die manier tot zijn recht. Zo is alles Veelbelovend, en op weg in de goede richting.

(Resonantie bij synaps 5 – Veld 20, De Beschouwing (De Aanblik))

Een 1 op de zesde plaats betekent de rijpe vruchten:

Een grote vrucht ligt nog onaangeroerd.
De eenling krijgt een wagen, en wordt door het volk gedragen.
Het huis van de blinde dwalende wordt versplinterd.   

Hier is het einde van de versplintering bereikt. Als het ongeluk is uitgewoed, komen er weer betere tijden. Het zaad van het positieve is toch bewaard gebleven. Juist doordat de vrucht op de aarde valt, ontkiemt uit haar zaad opnieuw het constructieve. De eenling krijgt weer invloed en kan zich weer doen gelden. Deze wordt door de openbare mening gedragen als zat die op een wagen of stond die op een podium. De ‘blinde’ krijgt evenwel onmiddellijk straf voor zijn vermetelheid: zijn huis (lichaam, omgeving) wordt versplinterd. Daarin voltrekt zich een natuurwet. Het negatieve is niet alleen verderfelijk voor het positieve, maar het vernietigt in laatste instantie zichzelf; want het negatieve, dat alleen kan leven door negatie, kan uit eigen kracht niet bestaan. Ook een dwalende blinde is er daarom het best aan toe, als hij door een eenling geleid wordt, en in toom gehouden wordt. Want alleen de eenling ziet de heilige wet van de symmetrie van HetENE: elke daad is instant wederdaad!

(Resonantie bij synaps 6 – Veld 2, Het Ontvangende)

Betekenis: De Tijdsgeest van het moment

In dit tijdsveld is dus te zien hoe de donkere lagen bijna de top hebben bereikt en op het punt staan, ook de laatste vaste en lichte plaats ten val te brengen door de vernietigende invloed, die zij op haar uitoefenen. Het lage, donkere en blinde bestrijdt het edele, sterke en ziende niet rechtstreeks, maar holt het ongemerkt gaandeweg uit, zodat het ten slotte ineenstort. Het tijdsveld stelt metaforisch een huis voor. De bovenste plaats is het dak. Een omdat het dak versplinterd wordt, stort het hele huis in elkaar. Als tijd in het jaar zien wij de werking tijdens de maanden augustus en september, waar de terugwerkende kracht in de natuur met een steeds groter geweld naar voren dringt, en op het punt staat om zelfs het laatste stukje kracht te verdringen.

Algemeen: VOLGORDE VAN DE TIJDSVELDEN

Als wij de opsmuk te ver doordrijven, put het succes zich uit. Daarom is het volgende tijdsveld: ‘De Versplintering’. ‘De Versplintering’ toont ons verval, rotting en ontbinding. Samen met het hiernavolgende tijdsveld zien wij hier het verband tussen verrotting en opstanding. De vrucht moet eerst rotten, voordat de nieuwe kiem zich kan ontwikkelen. De zinkende tendens van dit tijdveld is erg sterk. Gezien de tendens van de vijf meest linkse, zwakke nul-plaatsen, die de ene meest rechtse, lichte één-plaats naar binnen trekt, komt deze positie ten val, of ze verdwijnt, omdat haar de aarde onder de voeten is weggenomen. Ook hier kent de basisidee van het Kwantumboek (hetKB) zijn uitdrukking, in die mate dat het Licht als onoverwinnelijk wordt weergegeven, omdat het in zijn val voor nieuw leven zorgt (cfr. het volgende tijdsveld), zoals de in de aarde wegzinkende graankorrel nieuw leven krijgt nadat deze eerst is vergaan.