Jeugddwaasheid heeft Succes in zich.
Niet ik zoek de jonge dwaas,
de jonge dwaas zoekt mij.
Bij het eerste kijken geef ik antwoord.
Twee-, driemaal waarnemen is lastigvallen.
Wie mij lastigvalt, toon ik geen inzicht.
Veelbelovend is de Stabiliteit van een eenling.
Aan de voet van ‘De Berg’ ontspringt ‘Het Water’ van een bron:
het beeld van de jeugd.
Zo ontwikkelen wij als eenling ons karakter,
door diep en grondig te werk te gaan.
Op twee manieren wordt in de tijdsveld de jeugd en de blindheid aangetoond. Het buitenste triplet heeft als beeld ‘De Berg’, het binnenste heeft als beeld ‘Het Water’. Het geheel is de bron die aan de voet van de berg ontspringt, en is het beeld van de onervaren jeugd. De eigenschap van het buitenste triplet is ‘het Stilhouden’ (verbergen, verzwijgen), die van het binnenste ‘de afgrond’ (het gevaar). Het stilhouden voor een gevaarlijke afgrond is ook het symbool voor de dwaasheid van de jeugd die van geen raad wil weten. Dit doet ons denken aan de uitspraak alea iacta est (L. de teerling is geworpen) van de Romeinse legerleider Caesar die in 49 voor Christus voor de Rubicon halt hield en wist, eenmaal ik deze rivier oversteek, dan is er geen weg meer terug. De beide tripletten geven ook aan hoe de jeugdige dwaasheden overwonnen kunnen worden: het water is iets, dat noodzakelijkerwijze verder stroomt. Al weet het water bij zijn eerste opwellen nog niet waarheen het zal gaan, door aanhoudend verder te stromen vult het de diepte, die zijn loop belemmert, en kan aldus vervolgens zijn doel bereiken.
Nadat onder moeilijkheden bij de aanvang de verschijnselen zijn geboren, zijn zij de eerste tijd steeds in onwetendheid en blindheid gehuld. Daarom is het volgende tijdsveld: ‘De Jeugddwaasheid’. Want ‘De Jeugddwaasheid’ beduidt de onwetendheid van de jeugd. Dat is de jeugdtoestand van de verschijnselen. ‘De Jeugddwaasheid’ beduidt verwardheid en daarop volgend het innerlijk inzicht. Aanvankelijk is de natuurlijke aanleg nog onontwikkeld; de verschillende kwaliteiten en talenten liggen nog chaotisch door elkaar. Opvoeding leert onderscheiden, en klaarheid treedt in de plaats van onwetendheid. De duistere onwetendheid wordt weergegeven door ‘Het Water’, het onpeilbare van het innerlijke binnenste; het inzicht en klaarheid wordt weergegeven door ‘De Berg’ (van kennis) van het buitenste triplet.