‘Het Huwende Meisje’. Iets op zich nemen brengt ongeluk met zich mee.
Niets dat Veelbelovend is.
‘Het Huwende Meisje’ laat ons de diepere zin van hemel en aarde zien.
Als hemel en aarde zich niet zouden verenigen,
dan kwamen de verschijnselen niet tot bloei.
Rechts van ‘Het Meer’ is ‘De Donder’:
Het beeld van ‘Het Huwende Meisje’.
Zo krijgt een eenling,
door de eeuwigheid van het einde te door-zien,
inzicht in al het verschijnende vergankelijke.
Rechts is ‘De Donder’, de oudste zoon; links ‘Het Meer’, de jongste dochter. De man gaat hierbij voorop, het meisje volgt hem welgemutst. Hier lijkt het erop dat een jonge dame het huis van een oudere man binnenkomt. Er zijn vier tijdsvelden die ons partnerrelaties tonen: tijdsveld 31, ‘De Inwerking’, geeft de interactie en aantrekking van een jong paar aan; bij tijdsveld 32, ‘De Duurzaamheid’, is er sprake van een blijvende relatie, zoals bij een huwelijk; tijdsveld 53, ‘De Ontwikkeling’, toont ons de complexere elementen van een stabiele verbintenis; en bij het tijdsveld 54, ‘Het Huwende Meisje’, is er opnieuw sprake van een jong meisje, maar die hier een oudere man volgt, en die verlangt om met hem samen te leven. Het triplet links is ‘Het Meer’, en staat in ‘de voorwereldlijke volgorde’ (zie blz. 273 en volgende) voor de sterfelijkheid, het Westen en de herfst; het triplet rechts voor het Oosten, de lente en de aanvang van het leven. De kerntripletten ‘Het Vuur’ en ‘Het Water’ wijzen respectievelijk op het Zuiden, de zomer; en het Noorden, de winter. Dit tijdsveld geeft dus een kringloop van het hele leven weer.
Door ‘De Vooruitgang’ komen wij stellig op een plaats waar wij ons thuis voelen. Daarom is het volgende tijdsveld: ‘Het Huwende Meisje’. ‘Het Huwende Meisje’ toont ons het einde van de maagdelijkheid.