Tijdsveld 48 – DE WATERPUT

0 1 1  0 1 0

Binnen (links): Het Hout

Buiten (rechts): Het Water

Decimaal stelsel (partner): 26

Het Advies

‘De Waterput’ voedt en droogt niet op.
Wij kunnen wel een stad verleggen,
maar een waterput niet.
Die neemt niet af en die neemt niet toe.
Mensen komen en gaan,
en ook wij scheppen uit de waterput.
Als wij het welwater bereiken,
maar het touw is net niet lang genoeg,
of als de kruik breekt,
dan brengt dat ongeluk.

duiding

‘De Waterput’ handelt over het onveranderlijke te midden van de verandering, over HetENE achter al de verschijnselen, die ook onveranderlijk, eeuwig, tijdloos en oneindig is. De hoofdsteden werden in het oude China soms verlegd, vanwege een gunstiger ligging of als er een nieuwe dynastie aan de macht kwam. De bouwstijl wisselde in de loop van de eeuwen, maar de vorm van de waterput is vanaf oeroude tijden tot op vandaag dezelfde gebleven. Zo is ‘De Waterput’ het symbool van de maatschappelijke organisatie van de mensen in haar meest primitieve levensbehoeften, die onafhankelijk is van elke vorm van politiek. De politieke structuur wisselt, de naties wisselen, maar het leven van de mensen, met zijn levensbehoeften, blijft eeuwig hetzelfde. Daaraan valt niets te veranderen. Dàt Leven (HetENE) is ook onuitputtelijk. Het neemt toe noch af, en is er voor iedereen. Generaties komen en gaan, en iedereen geniet het leven in zijn onuitputtelijke volheid. Voor een goede staatkundige of maatschappelijke organisatie van de mensheid zijn twee dingen nodig. Ten eerste het afdalen tot de grondlagen van het leven, tot de diepste essentie ervan. Alle oppervlakkigheid in de ordening van het leven, die de diepste levensbehoeften onbevredigd laat, is even onvolkomen als hadden wij in het geheel geen pogingen tot ordening in het werk gesteld. Vervolgens is onoplettendheid -waardoor de kruik breekt- uit den boze. Als bijvoorbeeld de militaire bescherming van een staat zo erg wordt overdreven dat er net oorlogen door ontstaan, waardoor de macht van de natie wordt vernietigd, dan staat dat gelijk met het ‘breken van de kruik’. Ook op de eenling zelf is het tijdsveld van toepassing. Hoe verschillend de talenten en de ontwikkeling van de mensen ook mogen zijn, de menselijke natuur is au fond bij iedereen hetzelfde. En elk mens kan bij zijn vorming putten uit de oneindig rijke bron van de lichtende natuur van het menselijke wezen. Maar ook hier dreigen twee gevaren: het kan zijn, dat wij bij onze karaktervorming niet doordringen tot de eigenlijke wortel van de mensheid, maar in conventies blijven steken -zo’n halve beschaving is even erg als in het geheel geen- of dat wij plotseling ineenstorten en de vorming van ons karakter verder verwaarlozen. Een andere symbolische betekenis ligt ook nog in het tijdsveld opgesloten. Zoals het water in zijn onuitputtelijkheid een eerste levensvereiste is, zo is ook bij ‘de Weg van de Koningen’, de goede regering, de allereerste vereiste voor het leven van de staat. Plaats en tijd kunnen wisselen, maar de methodes om de menselijke samenleving te regelen, blijven steeds dezelfde. Wantoestanden ontstaan alleen dan, als het ontbreekt aan mensen die deze ordening tot stand kunnen brengen. Dit wordt hier gesymboliseerd door het breken van de kruik, voordat deze het water heeft bereikt.

Wijsheid van handelen: De Natuurwet

Boven ‘Het Hout’ is ‘Het Water’: het beeld van ‘De Waterput’.
Zo moedigt de eenling de mensen aan bij het werk,
en adviseert die hen uitdrukkelijk om elkaar te helpen.

duiding

Links is het triplet ‘De Wind’ (‘Het Hout’), daarnaast het triplet ‘Het Water’. Het hout zuigt het water naar boven. Zoals het hout als organisme de werkzaamheid van de waterput nabootst, wat alle delen van de plant ten goede komt, zo ordent de eenling de menselijke maatschappij, opdat ze als een plantenorganisme, in het voordeel van het geheel, in elkaar (in-een-)grijpt. Het beeld van ‘De Waterput’ wordt ook hier voor de regering aangewend. De waterput zelf wordt daarbij beschouwd als het middelpunt van de maatschappelijke organisatie. Ook vinden wij hier een zinspeling op de landbouwwetgeving, die in de oudste tijden gegolden zou hebben. De velden werden zo ingedeeld, dat acht families met hun leenvelden om een centrum waren gegroepeerd, waarop zich de waterput en de nederzetting bevond, en dat gemeenschappelijk bebouwd moest worden voor rekening van de centrale regering. De vorm van deze kolonie werd door het begripsteken voor waterput aangeduid. In het midden was de waterput en de gemeenschappelijke delen. De velden errond was voor familiegebruik. De invloed van de regering op het volk wordt nu aan de beide afzonderlijke tripletten ontleend. De aanmoediging bij de arbeid wordt gesymboliseerd door het triplet ‘Het Water’, dat het teken van de arbeid is, ook van de lastige en moeitevolle arbeid. De vermaning in de vorm van een advies wordt ontleend aan het triplet ‘De Wind’, dat ook het verspreiden van bevelen symboliseert.

De Afzonderlijke Plaatsen
Een 0 op de eerste plaats betekent een modderige bron:

Het slik van de waterput wordt niet gedronken.
Bij een oude waterput komen geen dieren.
De Tijdsgeest verlaat ons.

Als iemand in drassig, laag land rondzwerft, verzinkt zijn leven in de modder. Zo iemand verliest zijn betekenis voor de mensheid. Wie zichzelf weggooit, heeft ook geen aantrekkingskracht meer voor de anderen. Uiteindelijk bekommert niemand zich meer om die persoon.

(Resonantie bij synaps 1 – Veld 5, Het Wachten)

Een 1 op de tweede plaats betekent een lekkende bron:

Bij het gat van de put schieten wij vissen.
De kruik is gebroken en lekt.
Wij hebben nu niemand, die meedoet.

Het water op zichzelf is helder. Maar wij gebruiken het niet. Het gevolg daarvan is dat er zich alleen nog maar vissen in de waterput bevinden, en wie er komt, komt enkel maar om vissen te vangen; maar de kruik is gebroken, zodat wij de vissen er niet in kunnen bewaren. Hier wordt dus een situatie beschreven waarbij iemand op zichzelf wel een goede aanleg heeft, maar de gaven en talenten verwaarloost. Niemand bekommert er zich nog om. Daardoor geraakt zo iemand aan lager wal, is gebroken door het leven, of gaat met toxische mensen om, en kan zo dus niets belangrijks meer presteren.

(Resonantie bij synaps 2 – Veld 39, De Hindernis)

Een 1 op de derde plaats betekent een herstelde bron:

De waterput is schoongemaakt, maar wij drinken er niet uit.
Dat is mijn hartenleed, want wij zouden er uit kunnen putten.
Als de koning het zich bewust was,
dan zouden wij gemeenschappelijk het geluk genieten.

Hier is het beeld van een bekwaam iemand, een eenling. Die gelijkt op een schoongemaakte waterput waar wij water zouden kunnen uit drinken. Maar de waterput wordt niet gebruikt. Tot groot verdriet van de mensen uit de omgeving. De wens bestaat dat invloedrijke beleidsmensen het zullen vernemen; dat zou voor alle betrokkenen een geluk zijn.

(Resonantie bij synaps 3 – Veld 29, Het Onpeilbare)

Een 0 op de vierde plaats betekent een opgemetselde waterput:

De waterput wordt met metselwerk bekleed. Geen fout.
Het is een bruikbaar maken van de bron.

Als de waterput met metselwerk bekleed wordt, kunnen wij hem intussen niet gebruiken, maar het werk eraan is niet vergeefs, want het heeft als gevolg dat het water helder blijft. Zo zijn er ook in het leven perioden waarbij wij aan onszelf moeten werken. Gedurende die tijd kunnen wij weliswaar niets voor anderen doen, maar het voordeel is dat wij door innerlijke groei en ontwikkeling onze inzichten, krachten en competenties uitbreiden, en dus later des te meer presteren.

(Resonantie bij synaps 4 – Veld 28, Het Overwicht van het Grote)

Een 1 op de vijfde plaats betekent een heldere koele bron:

In de waterput is een heldere, koele bron,
waaruit wij kunnen drinken.

Hier toont de Tijdsgeest ons een goede waterput, die op zijn bodem een bron van levend water heeft. Een eenling die over dergelijke deugden beschikt, is een geboren leider en redder van de mensen. Zo iemand beschikt over het levend water. Toch ontbreekt de toevoeging ‘geluk’. Bij de waterput is het allerbelangrijkste dat er effectief water gedronken wordt. Ook het beste water is voor de verfrissing van de mensen niets meer dan een mogelijkheid, zolang dat het niet is omhooggehaald. Dit geldt ook voor de leiders van de mensen, dat zij effectief uit de bron kunnen drinken, hun woorden dus in de praktijk kunnen brengen.

(Resonantie bij synaps 5 – Veld 46, Het Omhoogdringen)

Een 0 op de zesde plaats betekent een gevulde betrouwbare bron:

Wij putten ongestoord uit de waterput.
Hij is betrouwbaar. Groots Succes!

De waterput is er voor iedereen. Het is voor niemand verboden om er uit te putten. Hoeveel er ook komen, zij vinden wat ze nodig hebben, want de waterput is betrouwbaar. Er is een bron (HetENE) die niet uitdroogt. Daarom is het voor het hele land een bron van geluk. Zo is het ook met een werkelijk waardevolle eenling, die onuitputtelijk rijk is aan innerlijke goedheid: hoe meer mensen uit hem putten, des te groter zijn rijkdom wordt. Op deze plaats vindt het tijdsveld zijn voltooiing. Hier is sprake van verwerkelijking, Zelfrealisatie en betrouwbaarheid.

(Resonantie bij synaps 6 – Veld 57, Het Zachtmoedige (Het Indringende, De Wind))

Betekenis: De Tijdsgeest van het moment

De betekenis van dit tijdsveld is ook de voeding van het volk. Binnen en beneden (links) is ‘Het Hout’, buiten en boven (rechts) is ‘Het Water’. ‘Het Hout’ gaat omlaag in de aarde om ‘Het Water’ omhoog te halen. Het beeld is ontleend aan de oud-Chinese wip-waterput. Met het hout zijn niet de emmers bedoeld (die in de oudheid van klei gemaakt waren), maar wel de houten stang die door bewegingen het water uit de bron naar boven brengt. Verder is de beeldspraak ook gericht op de plantenwereld, die door haar wortels het water uit de aarde omhooghaalt. De put, waaruit wij het water scheppen, geeft ook de gedachte weer aan onuitputtelijke voedselvoorraden. Zo moet ook het karakter van de eenling diepe fundamenten hebben en hecht verbonden zijn met het grondwater van het universele leven (HetENE). De waterput zelf verandert niet, maar door het water, dat wij uit hem putten, oefent hij een verstrekkende invloed uit. De waterput toont het beeld van de rustige uitdeling van gaven aan iedereen die nadert. Ook zo dient het karakter van een eenling rustig en klaar te zijn, dan zullen ook de gedachten over het goede en rechtvaardige helder en duidelijk zijn. Verder heeft dit tijdsveld betrekking op de voedselvoorziening, net als de tijdsvelden nr. 5, ‘Het Wachten’, nr. 27, ‘De Mondhoeken’ en nr. 50, ‘De Spijspot’. Het tijdsveld ‘De Waterput’ heeft betrekking op het voor de voeding benodigde water, als onmisbaar basisbestanddeel van het leven. De beide kerntripletten (‘Het Meer’ en ‘Het Vuur’) hebben een omhooggaande tendens. De woorden bij de afzonderlijke plaatsen tonen dan ook een steeds verder gaande reiniging, en de situatie wordt steeds gunstiger, in tegenstelling tot het gevaar, dat in het advies over het geheel wordt aangeduid.

Algemeen: VOLGORDE VAN DE TIJDSVELDEN

Wie boven in het nauw gebracht wordt, zal zich omlaag wenden. Daarom is het volgende tijdsveld: ‘De Waterput’. ‘De Waterput’ betekent samenhang, verstrengeling, symmetrie. Het toont ons het veld van het karakter. Een waterput blijft op zijn plaats en heeft toch invloed op andere dingen. ‘De Waterput’ zorgt ervoor dat wij kunnen onderscheiden wat het juiste is