‘De Waterput’ voedt en droogt niet op.
Wij kunnen wel een stad verleggen,
maar een waterput niet.
Die neemt niet af en die neemt niet toe.
Mensen komen en gaan,
en ook wij scheppen uit de waterput.
Als wij het welwater bereiken,
maar het touw is net niet lang genoeg,
of als de kruik breekt,
dan brengt dat ongeluk.
Boven ‘Het Hout’ is ‘Het Water’: het beeld van ‘De Waterput’.
Zo moedigt de eenling de mensen aan bij het werk,
en adviseert die hen uitdrukkelijk om elkaar te helpen.
De betekenis van dit tijdsveld is ook de voeding van het volk. Binnen en beneden (links) is ‘Het Hout’, buiten en boven (rechts) is ‘Het Water’. ‘Het Hout’ gaat omlaag in de aarde om ‘Het Water’ omhoog te halen. Het beeld is ontleend aan de oud-Chinese wip-waterput. Met het hout zijn niet de emmers bedoeld (die in de oudheid van klei gemaakt waren), maar wel de houten stang die door bewegingen het water uit de bron naar boven brengt. Verder is de beeldspraak ook gericht op de plantenwereld, die door haar wortels het water uit de aarde omhooghaalt. De put, waaruit wij het water scheppen, geeft ook de gedachte weer aan onuitputtelijke voedselvoorraden. Zo moet ook het karakter van de eenling diepe fundamenten hebben en hecht verbonden zijn met het grondwater van het universele leven (HetENE). De waterput zelf verandert niet, maar door het water, dat wij uit hem putten, oefent hij een verstrekkende invloed uit. De waterput toont het beeld van de rustige uitdeling van gaven aan iedereen die nadert. Ook zo dient het karakter van een eenling rustig en klaar te zijn, dan zullen ook de gedachten over het goede en rechtvaardige helder en duidelijk zijn. Verder heeft dit tijdsveld betrekking op de voedselvoorziening, net als de tijdsvelden nr. 5, ‘Het Wachten’, nr. 27, ‘De Mondhoeken’ en nr. 50, ‘De Spijspot’. Het tijdsveld ‘De Waterput’ heeft betrekking op het voor de voeding benodigde water, als onmisbaar basisbestanddeel van het leven. De beide kerntripletten (‘Het Meer’ en ‘Het Vuur’) hebben een omhooggaande tendens. De woorden bij de afzonderlijke plaatsen tonen dan ook een steeds verder gaande reiniging, en de situatie wordt steeds gunstiger, in tegenstelling tot het gevaar, dat in het advies over het geheel wordt aangeduid.
Wie boven in het nauw gebracht wordt, zal zich omlaag wenden. Daarom is het volgende tijdsveld: ‘De Waterput’. ‘De Waterput’ betekent samenhang, verstrengeling, symmetrie. Het toont ons het veld van het karakter. Een waterput blijft op zijn plaats en heeft toch invloed op andere dingen. ‘De Waterput’ zorgt ervoor dat wij kunnen onderscheiden wat het juiste is